Door robotisering worden administratieve banen leuker

Robotisering. Het is je vast geen onbekende term. Robots die ons werk overnemen. Het klinkt misschien nog een beetje futuristisch, maar wordt voor steeds meer bedrijven dagelijkse realiteit. Is robotisering dan een gevaar voor banen binnen Finance? Ja en nee, want het zal onze administratieve handelingen en taken uit handen nemen waardoor er minder administrateurs nodig zijn. Maar het creëert gelukkig ook nieuwe banen en interessante uitdagingen. De Quoratio Groep, waar Verhoeve onderdeel van is, is zich goed bewust van deze ontwikkelingen en grijpt die aan als een mooie kans. In het jaar 2020 werd ‘Zero Admin’ onze nieuwe missie en besloten we onze professionals te gaan opleiden tot financials van de toekomst.

Met de nieuwe missie, maar eigenlijk ook veel verder daarvroor hebben we ons afgevraagd hoe we onze professionals zo goed en snel mogelijk kunnen ontwikkelen op dit gebied. Wie is de financial van de toekomst nu eigenlijk?
Dat zijn mensen met kennis en ervaring! Binnen het vakgebied, maar ze hebben ook kennis van processen, systemen en data.

 

Consultant aan het woord

Één van onze Finance & Control Consultants  is Karin Hermans. Ze werkt momenteel bij opdrachtgever Medux en is daar coördinator van het crediteurenteam. Je zult je vast kunnen voorstellen dat een crediteurenafdeling veelal te maken heeft met repeterende werkzaamheden die veel tijd kosten en niet altijd even uitdagend zijn. Karin is daarom aan het kijken naar mogelijkheden om deze taken  te laten overnemen door een robot. Voor Karin en leerzaam project waar ze met veel enthousiasme is ingegaan. We nemen je graag mee in haar ervaring!

Karin: “Niet alleen nu bij Medux, maar ook bij mijn vorige opdracht bij de SVB kreeg ik te maken met robotisering. Daarvoor werkte ik langere tijd zelf in de uitvoering van administratie. Bij het repeterende werk vraag je je toch regelmatig af of dat niet anders kan. De robot bij de SVB werd gebouwd voor het proces van het inboeken van bankafschriften. Daarbij kon het gaan om 200 keer een bepaalde ontvangst op een afschrift. Dat verwerken komt neer op veel dezelfde handelingen. Welke rekenregels je meegeeft bijvoorbeeld, en op welke rekening iets moet worden geboekt. Het bleken allemaal instructies die je ook aan een robot kunt meegeven. De pilot bij Medux is voor het proces van het inboeken van inkoopfacturen. Nu codeert een medewerker iedere inkoopfactuur om ze in het financiële systeem te laten landen. Ook dat kan door een robot worden overgenomen en dat geeft de medewerker tijd om zich te buigen over uitdagendere taken die de organisatie helpen en zijn/haar eigen ontwikkeling een boost geven.

 

Weerstand en pilots

“Niet alleen administrateurs zijn bang voor robots die hun werk overnemen. Ik merk bij IT-afdelingen ook vaak dat ze huiverig zijn voor robotisering. Want wat veroorzaakt zo’n robot ‘allemaal wel niet’ in de achterliggende systemen? Grappig genoeg is dat risico kleiner dan het handelen van mensen zelf. Een robot krijgt precies afgebakende taken toegewezen en gaat niet zelf wat verzinnen. Iets wat medewerkers juist wel kunnen doen als een factuur of inkooporder afwijkt. Om de weerstand te kanaliseren beginnen bedrijven vaak met een pilot en wordt er van daaruit verder uitgebouwd met meer robots voor meer processen. Voor het technische stuk wordt een specialistisch partij ingehuurd. Maar de administratieve afdelingen dragen de processen aan.”

 

Uitdagende baan

“Juist de repetitieve taken maken het werk van een administrateur minder uitdagend ”, vertelt Karin. “Door die taken over te laten nemen door een robot, worden administratieve banen veel leuker. Er blijft tijd over voor alles wat erna komt: analyse en rapportage. Kijk bijvoorbeeld naar onze pilot met de inkoopfacturen. Veel interessanter is het om naar patronen te kijken. Of te analyseren wat er met uitval gebeurt. Als de robot de simpele stappen doet, is er tijd over voor de slimmere stappen. Daarmee kunnen wij richting opdrachtgever veel meer meerwaarde bieden. Voor mijzelf zit de uitdaging in dit project dat ik nadenk over de besparingen die de inzet van de robot opleveren en welke processen we hierna gaan aanpakken. Maar ook het effect op het team is interessant: hoe kunnen we meer werk met minder mensen doen én hoe zorgen we er voor dat dat leuker wordt?”

Wellicht is dit ook interessant